Kami membekal dan menjual Minyak habatussauda, kapsul baraka, cuka kurma, cuka epal, pati delima, biji aprikot B17 dan buku dengan produk berkualiti serta harga terbaik dan murah..

Koleksi Barangan Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W

>> Sunday, February 13, 2011

(Foto-foto ini kebanyakan adalah koleksi yang tersimpan dari berbagai tempat di beberapa negara: Museum Topkapy di Istambul Turki, Yordania, Iraq dan negara-negara Timur Tengah lainnya. sumber diambil dan disunting daripada greenboc.blogspot.com,ibonkbloggers.blogspot.com dan lain-lain)

Semoga Dapat Meningkatkan Lagi Rasa Cinta Dan Sayang Kita Kepada Nabi Muhammad S.A.W


1) BARANG-BARANG MILIK RASULULLAH


Serban Rasulullah s.a.w


Barang-barang  Rasulullah s.a.w


Baju Gamis Rasulullah s.a.w


Bahagian Baju Rasulullah s.a.w



Jubah Rasulullah s.a.w


Gigi Rasulullah s.a.w



Bekas Rambut Rasulullah s.a.w


2 Helai Rambut Rasulullah s.a.w



Kotak Milik Puteri Tercinta Rasulullah s.a.w,
Sayyidah Fatimah Az-Zahra r.a

Kunci Kaabah Zaman Rasulullah s.a.w


Cop Rasulullah s.a.w


 
Mangkuk Minum Rasulullah s.a.w

 

Bekas Tapak Kaki Rasulullah s.a.w


Bekas Tapak Kaki Rasulullah s.a.w Pada Batu


Sandal Rasulullah s.a.w



2) KELENGKAPAN PERANG RASULULLAH S.A.W


Topi Besi Rasulullah s.a.w


Pedang 'Haft' Rasulullah s.a.w












    
Busur Panah Rasulullah s.a.w



 
Bendera Rasulullah s.a.w


 
Bendera Rasulullah s.a.w (Lebih jelas)


 3) MAKAM RASULULLAH S.A.W YANG MULIA


Makam Rasulullah s.a.w di Madinah


Pintu Makam Rasulullah s.a.w


Butiran Pasir Yang Diambil Dari Makam Rasulullah s.a.w



4) TEMPAT-TEMPAT YANG BERKAITAN DENGAN RASULULLAH S.A.W


Gua Hira'


Mihrab Rasulullah s.a.w


Kamar Rasulullah s.a.w
Di Bekas Tapak Rumah Di Madinah



Makam Ibunda Tercinta Rasulullah s.a.w
Siti Aminah


Tempat Kelahiran Puteri Rasulullah s.a.w
Siti Fatimah Az-Zahra


5) SURAT-SURAT YANG DI UTUSKAN OLEH RASULULLAH S.A.W




Surat Kepada Raja Nijashi, Raja Habsyah




Surat Rasulullah s.a.w Kepada Rakyat Oman




Surat Rasulullah s.a.w Kepada Kaisar Romawi
Abad ke-7




Surat Rasulullah s.a.w Kepada Raja Hercules

Surat Rasulullah s.a.w Kepada Raja Muqauqas
Raja Mesir



SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BESAR NABI MUHAMMAD S.A.W

ALLAHUMMA SOLLI ALAA SAIYYIDINAA MUHAMMAD




Read more...

Keturunan Para Nabi Yang Mulia




        SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK BESARKAN


Read more...

Berdoa dan Bersyukur


     
   firman Allah:"Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu"


Bersyukurlah dengan apa yang Allah telah berikan kepada kita,
yakinlah setiap doa yang kita panjatkan akan di makbulkan oleh Allah,
mungkin Allah tidak memberi di dunia kerana Allah ingin memberi yang lebih baik
permintaan kita itu di akhirat nanti,
yang mana kita akan lebih berpuas hati daripada mendapatnya di dunia.
Mungkin juga Allah tidak memberi permintaan kita itu kerana Allah mempunyai sifat Maha Mengetahui,jika Allah memberi permintaan itu kepada kita maka nikmat itu bakal membuatkan kita alpa dan lalai daripada mengingati-Nya.
Allah sayang kepada kita, Allah tidak mahu kita lari daripada "pandangan Rahim-Nya".
Maka oleh itu,Allah tidak akan memberi nikmat yang kita minta itu kepada kita.

Sentiasalah bersyukur atas nikmat kurniaan-Nya.
Apakah kita akan marah kepada-Nya kerana tidak memberi kepada kita apa yang kita minta daripada-Nya?

Tidak sedarkah kita dan tidak malukah kita, betapa banyaknya nikmat yang Allah telah berikan kepada kita semasa kita hidup senang sebelumnya?Dan berapa ramai lagi orang yang lebih miskin daripada kita tetapi mereka sentiasa tersenyum?mereka yang hilang anggota badan tetapi masih lagi menuju ke masjid-masjid untuk solat berjemaah?mereka yang hilang semua orang yang di sayanginya tetapi masih meneruskan hidup? kerana mereka tahu bahawa Allah akan memberi pahala yang besar kepadanya jika dirinya bersabar dan bertakwa.

Maka apabila Allah tarik sedikit nikmat yang kita miliki sebelumnya telah membuatkan kita rasa Allah tidak sayang kepada kita? Allah zalim kepada kita? Allah tidak makbulkan doa kita?
Ingatlah, bahawa hanya kehidupan di syurga sahaja lah, kita akan mengecapi nikmat yang sejati yang tidak putus-putus, tidak akan berdukacita dan sentiasa dalam keadaan tenteram.
Sedangkan selagi kita dikatakan masih hidup di atas dunia ini, kita akan sentiasa di uji, di uji dan diuji oleh Allah.

Tiap-tiap nikmat yang ditarik atau yang tidak ada pada kita tetapi orang lain mempunyainya merupakan ujian di atas dunia ini.
Jika kita bersabar, berserah diri kepada Allah, pasti ganjaran yang besar akan diberikan kepada kita di dunia mahupun di akhirat kelak.
Hidup di dunia ini merupakan sementara sahaja, bersabarlah dengan dugaan-Nya selagi kita masih bernyawa. Adakah kita ingin kufur dan berpaling dari Allah disebabkan ujian ini? Adakah kita sanggup menukar nikmat dunia yang paling lama 60-70 tahun ini dengan nikmat akhirat yang kita akan hidup selama-lamanya?



Ya Allah,hapuskan Duka dengan Bahagia-Mu,
gantikan Derita dengan Rahmat-Mu,
hilangkan Sakit dengan nikmat Sihat-Mu,
& cukupkanlah kami dengan Rezeki-Mu ...



F.A- habatussaudamadinah.blogspot.com




Read more...

Kisah Pemergiannya Kekasih Allah...

>> Saturday, February 12, 2011

Sempena menyambut Maulidur Rasul junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w
"Ya Allah sudilah pandang wajahku,Wahai Rasulullah terimalah daku menjadi umatmu".
Pagi itu,walaupun langit telah mulai menguning,burung-burung gurun enggan mengepakkan sayap.Pagi itu,Rasulullah dengan suara terbatas memberikan khutbah,"Wahai umatku,kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Makataati dan bertakwalah kepada-Nya.Kuwariskan dua perkara pada kalian,Al Qur'an dan sunnahku.Barang siapa mencintai sunnahku,bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku,akan masuk syurga bersama-sama aku."

Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang danpenuh minat menatap sahabatnya satu persatu.Saidina Abu Bakar as SiddiQ menatapmata itu dengan berkaca-kaca,Saidina Umar al-Khattab dadanya naik turun menahan nafas dan tangisnya.Saidina Usman bin Affan menghela nafas panjang dan Saidina Ali b ABi Talib menundukkan kepalanya dalam-dalam.Isyarat itu telah datang,saatnya sudah tiba.

"Rasulullah akan meninggalkan kita semua,"keluh hati semua sahabat kala itu.

Manusia tercinta itu hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia.Tanda-tanda itu semakin kuat,tatkala Saidina Ali dan Saidina Fadhal dengan cergas menangkap Rasulullah yang berkeadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar.Disaat itu,kalau mampu,seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu.

Matahari kian tinggi,tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup.Sedang didalamnya,Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam.

"Bolehkah saya masuk?" tanyanya.

Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk,"Maafkanlah,ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.

Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata danbertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?"

"Tak tahulah ayahku,orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut.

Lalu,Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan.Seolah olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang.

"Ketahuilah,dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara,dialah yang memisahkan pertemuan di dunia.Dialah malakul maut," kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya.

Malaikat maut datang menghampiri,tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya.Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut roh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.

"Jibril,jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah.

"Pintu-pintu langit telah terbuka,para malaikat telah menanti rohmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril.

Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega,matanya masih penuh kecemasan.

"Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi.

"Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?"

"Jangan khawatir,wahai Rasul Allah,aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku:

'Kuharamkan syurga bagi siapa saja,kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat,saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan roh Rasulullah ditarik.Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh,urat-urat lehernya menegang.

"Jibril,betapa sakit sakaratul maut ini."Perlahan Rasulullah mengaduh.


Fatimah terpejam,Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka.

"Jijikkah kau melihatku,hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu.

"Siapakah yang sanggup,melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik,kerana sakit yang tidak tertahankan lagi.

"Ya Allah,dahsyat nian maut ini,timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku,jangan pada umatku."

Badan Rasulullah mulai dingin,kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Saidina Ali segera mendekatkan telinganya.

"Uusiikum bis salati,wa maa malakat aimanukum,peliharalah solat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu."

Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan,sahabat saling berpelukan.Saidatina Fatimah az-Zahra' menutupkan tangan di wajahnya, dan Saidina Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.

"Ummatii,ummatii,ummatiii?" - "Umatku, umatku, umatku"...






“Barang siapa berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali selawat dan Allah menghapuskan sepuluh kesalahan (dosa) dan mengangkat sepuluh darjat kepadanya.” (Riwayat Ahmad, Nasai dan Al Hakim).

 “Barang siapa berselawat kepadaku dalam sehari seratus kali, maka Allah mendatangkan baginya seratus hajat, tujuh puluh untuk akhirat dan tigapuluh untuk dunianya. ” (Riwayat Ibnu Majar dan Jabir).

Read more...

La Tahzan !!!


Janganlah Bersedih...



Semua manusia akan menghadapai pelbagai ujian dan dugaan.
Namun semua ini bukan penghalang untuk kita kelihatan senyum
dan ceria. Sebaliknya,dengan senyuman dan kecerian kita akan
mampu untuk menghadapi ujian hidup.Biasalah jika susah hati
atau ditimpa masalah dan musibah ada yg menangis.Dalam situasi
anda tidak akan dapat berfikir dengan rasional dalam situasi yg tidak
tenang.

Paling penting,anda perlu menyediakan diri anda untuk menghadapi
dan menyelesaikannya, juga tidak akan selesai jika anda melarikan
diri.Masalah akan selesai jika kita berusaha.Memang susah! memang
payah! Ada tikanya perit dan mengeciwakan malah melukakan.Tapi
bila anda menerima setiap yg berlaku didalam hidup anda sebagai
ujian,anda akan tetap boleh kekal senyum menerima dengan redha.

1-Kenapa aku diuji?
Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan,
“sedangkan mereka diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang2
yang sebelum mereka, maka sesungguhnya ALLAH mengetahui orang2
yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang yang dusta.
….Surah Al-Ankabut ayat 2-3

2-Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?
” Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagi mu,dan
boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.
ALLAH mengetahui sedang kamu tidak mengetahui,”
…..Surah Al-Baqarah ayat 216

3-Kenapa ujian seberat ini?
” ALLAH tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesan-
ggupannya,”
…..Surah Al-Baqarah ayat 286

4-Kenapa rasa kecewa?
” Jangan kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,
padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjat-darjatnya, jika kamu
orang-orang yang beriman,”
…..Surah Al-Imran ayat 139

5-Bagaimana harus aku menghadapinya?
“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu ( menghadapi segala
kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuat-
kan kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan ),
dan bersedialah ( dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan)
serta bertaqwalah kamu kepada ALLAH supaya, kamu berjaya ( mencapai
kemenangan).”
…..Surah Al-Imran ayat 200

6-Apa yang aku dapat daripada semua ini?
“Sesungguhnya ALLAH telah membeli daripada orang-orang mukmin,diri,harta
mereka dengan memberikan syurga untuk mereka……
….Surah At-Taubah ayat 111

7-Kepada siapa aku berharap?
“Cukuplah ALLAH bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-Nya.Hanya kepada-Nya
aku bertawakal.”
…..Surah At-Taubah ayat 129

8-Aku dah tak dapat bertahan lagi!!!
“…..dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat ALLAH. Sesungguhnya
tiada berputus asa daripada rahmat ALLAH melainkan kaum yang kafir.”
…..Surah Yusuf ayat 12



Read more...

Kisah Seorang Suami Yang Hebat...

>> Thursday, February 10, 2011


Lebih kurang tiga minggu yang lepas saya
membawa isteri ke ‘Mahkota Medical Centre’, dia
mengadu kepada saya kepalanya pening, rasa
mual dan badanya lenguh-lenguh. Saya tanya
dia"mengandung kot?" Dia kata tak ada. Oleh
kerana 2-3 hari macam tu saja,saya bawak dia
jumpa doktor dan ternyata…. isteri saya
mengandung dua bulan. Emmm saya dah agak
dah. .
Maka bermulalah cerita baru dan haluan
sejarah masa depan akan pastinya berubah lagi.
Dia akan merasa loya dengan bau yang sebelum
ini senang baginya, termasuklah bau badan saya.
Morning sickness yang teruk sekali bagi isteri
saya. Kasihan sungguh, terbaring saja sepanjang
masa. Makan tak boleh, minum tak nak, apa pun
tak nak. Adakalanya isteri saya semalaman tak
dapat tidur, kadang-kadang tu asyik nak tidur saja.
Selesai saja solat Isyak dah masuk bilik.
Pada awalnya saya tidur kat luarlah sebab dia
tak  boleh bau badan saya. Saya fahamlah orang
mengandung memang macam tu, sekarang ni dah
boleh tidur dengan saya dan saya sudah tahu
macamana nak elakan insomnia yang dialaminya,
iaitu dengan membaca Al-Quran sehingga isteri
saya terlelap. Memang kebiasaan sebelum
mengandung pun saya akan membaca Al-Quran
diatas katil di sisi isteri sebelum tidur sehinggalah
dia terlelap.

Sekarang saya terus membaca Al Quran disisinya
sebagai ubat tidur bagi isteri dan anak dalam
kandungan. Adakalanya sampai 2-3 jam.Bukan itu
sahaja, saya juga sentiasa bercakap-cakap
dengan janin dalam perutnya. Perkara yang mula-
mula saya ceritakan padanya ialah tentang tauhid.
Saya bermula dengan kitab pertama yang saya
pelajari dahulu iaitu kitab ‘Kasyaful Mahjub’.
Mungkin ada pembaca yang berkata saya terlalu
ghairah, kebarangkalian untuk janin survive masih
tipis. Tapi mana ada ayah yang tak berharapan.
Segarang-garang harimau pun tak makan anak,
apatah lagi saya. Apa yang akan berlaku pada
kemudian hari adalah diluar bidang kuasa saya.
Siapa saya untuk mempersoalkanya.Saya bercerita
kepadanya tentang Allah, zat, sifat,
asma, afal. Dan cerita itu kembali bercerita kepada
diri saya.

Ada yang menghantar email dan
bertanya bagaimana mahu mensihati anak agar
tidak degil. Jawapan yang mahu saya nyatakan
bukan hanya untuk anak tetapi untuk sesiapa
sahaja terutamanya yang mempunyai hubungan
rapat dengan kita.Tak kiralah anak, isteri atau
suami. Bagaimana?

1. Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah
waktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu
dua pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya
(subconscius mind) adalah paling optimum ketika
ini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda
sedar).
2. Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan
kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke
ubun - ubun orang yang ingin anda nasihati.
3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah ke
atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah
al-fatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam
hati dan jangan putuskan zikir anda.
4. Angkat ibu jari anda,kalau boleh janganlah di
putuskan zikir didalam hati dan bercakaplah
dengan suara yang agak perlahan agar tidak
sampai mengejutkanya. Beritahulah apa yang
ingin anda beritahunya. Kebiasaannya saya akan
menasihati isteri saya agar tidak selalu
melewatkan solat,banyakkan berselawat, banyak
bersabar Nasihatilah orang yang anda sayangi
dengan apa sahaja nasihat yang anda inginkan.
Jangan putuskan zikir anda, supaya zikir itu
masuk bersama dengan nasihat anda
5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia
sedang menerima pernyataan anda iaitu kelopak
matanya bergerak-gerak. Insyallah saya doakan
diri saya dan anda berjaya dengan kaedah ini.
Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An
Nu’man), seseorang pernah bertanya kepada bapa
Imam Abu Hanifah. "Tuan, bagaimanakah tuan
mendidik Hanafi sehingga begini istimewa jadinya.
Jawab bapa Imam Abu Hanifah "Aku didik Hanafi
40 tahun sebelum dia dilahirkan". Kalau didengar
pernyataan ini tentu aneh bagi kita bukan.
Bagaimana mungkin manusia yang belum
dilahirkan sudah di didik. Namun apa yang ingin
disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah)
ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya
juga sudah di didik dan Hanafi sendiri sudah
dididik sejak dari kandungan lagi.
Saya beri anda satu logic akal, acuan yang bulat mana mungkin
menghasilkan kuih segiempat. Begitu juga dengan
anak dan isteri kita. Mereka adalah cermin kepada
diri kita sendiri.
Saya bacakan kisah ini kepada janin yang sedang
membesar dalam perut isteri saya. Saya sentiasa
berdoa agar dia terus membesar dan dilindungi
Allah sebagaimana Allah memelihara Imam Abu
Hanifah. Saya nasihatkan dia dengan nasihat yang
disuarakan oleh Luqman Al Hakim kepada
anaknya. Saya bacakan kisah para rasul, para
nabi,wali songo, tujuh wali melayu kepadanya.
Cuma isteri saya menasihati agar suara saya tidak
terlalu kuat, bimbang didengar oleh jiran, apa pula
kata mereka nanti.
Dalam kepekatan malam, isteri saya sudah pun
nyenyak dibuai mimpi. Saya baru selesai membaca
surah yasin disisi isteri hingga dia terlelap. Saya
kehalaman rumah, mahu merenung langit malam,
satu-satunya hobi saya semenjak kecil semenjak
di rumah anak-anak yatim piatu, saya bawa hingga
kini. Langit agak terang dan bersih. Saya
bersandar dibangku marmar. Kalau isteri saya
sihat pastinya dia menemani saya disini, kami
akan bercerita tentang segala-galanya, tentang
masa depan, tentang anak, tentang cinta, tentang
tuhan. Saya terus merenung langit malam, saya anak
yatim piatu yang ditinggalkan ditengah padang rumput,
sehingga sekarang tidak diketahui siapa
ibu ayah saya. Kini saya akan menjadi ayah.
Bermula dari saya akan wujud salasilah keturunan
yang baru.
 
Saya bertekad dalam hati, Insyallah jika
anak ini lahir, dia tidak akan saya biarkan
membesar seperti saya. Dia tidak akan saya
biarkan menagih kasih dirumah kebajikan.Dia tidak
akan melalui zaman pahit seperti saya. Dia tidak
perlu dibohongi yang teddy bear adalah’mama’nya
seperti saya. Air mata ini mengalir lagi. Mudah
benar ia tumpah.Oh! janganlah tumpah lagi.Sudah
terlalu banyak tertumpah.Kalau mahu tumpah
biarlah ketika sujud menyembah ilahi.Pesan
guruku air mata lelaki jangan ditumpahkan sia-sia.
Saya tidak mahu terus melayan perasaan,segera
saya kuncikan pintu dan ke kamar tidur.

Isteri saya telah pun nyenyak dibuai mimpi.
Inilah ‘bintang timur’ dalam hidup saya.Ia sentiasa bersinar cemerlang
dalam hidup saya,memberi harapan,keyakinan,kesetiaan dan
cintanya kepada saya.Insyallah tidak lama
lagi,akan muncul ‘bintang timur kecil’ dalam hidup saya..

Read more...

Cara Sujud Dengan Betul

>> Wednesday, February 9, 2011

Sujud di atas 7 anggota

Masih ramai umat Islam yang sujudnya tidak betul atau tidak memenuhi kehendak rukun sujud. Jika kita ke masjid atau di mana-mana tempat solat didapati terdapat mereka yang tidak bersujud dengan betul, lebih-lebih lagi pada kedudukan jari kaki mereka.
Tidak kira usia tua atau muda kesalahan ini masih berlaku.

Berhati-hatilah  dengan rukun-rukun solat kerana dibimbangi solat yang kita lakukan bertahun-tahun rupanya tidak sah dan tidak diterima pahalanya oleh Allah akibat kejahilan kita dalam melaksanakan ibadat sembahyang dengan betul.

Oleh itu, sentiasalah belajar dan menghadiri kuliah-kuliah yang dianjurkan oleh masjid atau di mana jua. Jangan kita hanya belajar melalui "ikut-ikut" atau "tengok-tengok" sedangkan orang yang kita "ikut" itu belum tentu betul caranya. Bergurulah dengan mereka yang alim dan janganlah kita lebih rela menghabiskan masa menonton rancangan hiburan daripada belajar Agama di masjid. "Sesungguhnya penyesalan di akhirat nanti  tidak akan berguna".

Sabda Rasulullah SAW: “Aku diperintahkan supaya sujud di atas tujuh tulang (yakni tujuh anggota) iaitu; dahi –baginda menunjukkan dengan tangannya ke atas hidungnya-, dua tangan, dua lutut dan jari-jari dari dua kaki…”
(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Ibnu ‘Abbas r.a.)

Sujud yang sempurna mestilah dilakukan dengan 7 anggota. dalam mazhab syafie, dahi mesti ditekan di tempat sujud, diletakkan sebetulnya dan menekan dahi di tempat sujud telah termasuk di dalam syarat sah sujud

Kedudukan hujung jari kaki

cara meletakkan hujung jari kaki ialah dengan melipat hujung jari kaki kita semasa sujud. minimum ialah dengan satu jari kaki yang betul kedudukannya. jika jari kaki tidak dillipat, tidak diletakkan dengan betul, solat kita boleh batal kerana ia merupakan anggota wajib. bagi mereka yang boleh meletakkan jari kaki dengan betul, hendaklah melakukannya dan bagi mereka yang mungkin sudah berusia dan sukar melipat jari kaki, lakukanlah sekadar kemampuan

Meletak hidung di tempat sujud

dalam mazhab syafie, makruh hukumnya jika kita sujud dalam keadaan tidak merapatkan hidung di tempat sujud. justeru itu, seeloknya kita sujud dalam keadaan meletakkan atau merapatkan hidung di tempat sujud. ini berdasarkan hadis yg menyuruh kita bersujud di atas 7 anggota.

Kedudukan muka ketika sujud
ada hadis nabi yang menyebut bahawa baginda meletakkan wajahnya di antara kedua-dua tangannya semasa sujud (abu daud)

Merenggangkan tangan semasa sujud
ada hadis bukhari muslim bahawa Nabi Muhammad SAW merenggangkan kedua belah tangannya daripada sisinya/rusuknya/lambungnya sehingga kelihatan putih ketiak baginda

Mengangkat siku
ada hadis riwayat muslim bahawa nabi memerintahkan meletakkan kedua telapak tangan dan mengangkat siku

Merapatkan jari semasa sujud
ada hadis al-baihaqiy bahawa Nabi Muhammad SAW apabila rukuk, baginda membuka/merenggangkan jarinya dan apabila sujud baginda merapatkan jarinya


Kedudukan jari kaki yang betul ketika sujud
   (klik gambar untuk besarkan)

Read more...

Ketibaan DAJJAL ???

Pendapat Ketibaan Dajjal Berdasarkan kajian Hadis


Sabda Rasulullah SAW yg bermaksud:
"Setiap Nabi telah memberi amaran kepada kaum2 mereka sendiri mengenai Dajjal. Begitu juga Nabi Nuh telah memberi amaran kepada kaumnya. Tapi aku akan memberitahu kepada kamu semua apa yang tidak pernah dikatakan oleh Nabi2 sebelumku. Sesungguhnya Dajjal itu melihat dengan satu mata, (yakni) mata kirinya dan buta di sebelah mata kanannya yang kelihatan seperti sebiji anggur yang terapung. Tapi Tuhan kamu tidaklah bermata satu. Di antara matanya iaitu dahinya tertulis perkataan KAFIR. Dan sesungguhnya setiap mukmin dapat membacanya (melihatnya)"



Dalam hadits An-Nawwas bin Sam’an radhiyallahu ‘anhu disebutkan:

قُلْنَا: يَا رَسُوْلَ اللهِ وَمَا لَبْثُهُ فِي اْلأَرْضِ؟ قَالَ: أَرْبَعُوْنَ يَوْمًا، يَوْمٌ كَسَنَةٍ وَيَوْمٌ كَشَهْرٍ وَيَوْمٌ كَجُمُعَةٍ وَسَائِرُ أَيَّامِهِ كَأَيَّامِكُمْ

“Kami berkata: ‘Ya Rasulullah berapa lama Dajjal tinggal di bumi?’ Rasulullah berkata: ‘40 hari. Satu hari seperti satu tahun kemudian seperti sebulan kemudian seperti seminggu kemudian hari-hari lain seperti hari kalian sekarang’.”

Mari kita mengkaji Hadis ini

1) Ketibaan DajjalApabila Dajjal dibebaskan ke dunia ini, dia akan hidup di atas muka bumi selama 40 hari sebagaimana Hadis di atas:

1 hari seperti 1 tahun
1 hari seperti 1 bulan
1 hari seperti 1 minggu

dan hari-hari seterusnya adalah seperti hari biasa kita

Dalam surah al-Hajj ayat ke-47 (sila buka tafsir)
1 hari di sisi Allah adalah bersamaan 1000 tahun di dunia kita.

1 Hari = 1000 tahun

Jadi untuk memahami mengapa Nabi SAW bersabda sedemikian,mari kita lakukan sedikit pengiraan matematik mudah.

(1000 tahun kita) / (1 tahun) = 1000 tahun
(1000 tahun kita) / (12 bulan) = 83.33 tahun
(1000 tahun kita) / (52 minggu) = 19.23 tahun

Dalam video di bawah ini ada menerangkan:

Pada waktu 1 hari seperti 1 tahun - Britain merupakan ibu pejabat pemerintahan Dajjal.

Pada waktu 1 hari seperti 1 bulan - Amerika merupakan ibu pejabat pemerintahan Dajjal.
Pada waktu 1 hari seperti 1 minggu - Israel menjadi ibu pejabat pemerintahan Dajjal.

Jika diteliti sejarah, kerajaan Britain mula wujud pada tahun 900 Masihi.
1 hari = 1000 tahun, maka Britain berkuasa sehingga (900 + 1000) = 1900

Selepas Britain menyerahkan kuasa kepada Amerika Syarikat,maka Amerika Syarikat akan berkuasa selama 83.33 tahun..maka lebih kurang sehingga tahun 2000.


Kemudian Amerika akan mula menyerahkan kuasa pemerintahan mereka kepada Rejim Zionist di Israel. Mereka pula dijangka berkuasa selama +- 20 tahun.


Jadi sekarang merupakan waktu peralihan kuasa Dunia dari Amerika kepada Israel. Kita cuma boleh menjangkakan Israel berkuasa selama lebih kurang 20 tahun jika kiraan di atas adalah tepat atau hampir tepat (kerana hanya Allah SWT sahaja yang Maha Mengetahui tarikh2 sebenar)..dijangka tahun 2020, Dajjal akan muncul untuk membuat kacau di dunia ini ???

2) Kemunculan Imam Mahdi

Tapi kita perlu ingat, Imam Mahdi yg akan muncul dahulu sebelum kemunculan Dajjal. Apa yg menariknya mengenai Imam Mahdi ini ialah bapanya merupakan keturunan Rasulullah SAW di mana kita sedia maklum bahawa Rasulullah berketurunan Nabi Ismail,manakala ibu kepada Imam Mahdi pula berketurunan Nabi Ishak, iaitu saudara sebapa Nabi Ismail. Kedua2 Nabi Ismail & Nabi Ishak merupakan anak Nabi Ibrahim. Jadi Imam Mahdi merupakan hasil pertemuan dua keturunan mulia yang penuh sejarah2 murni.

Maksud hadith:
Rasulullah pernah bersabda,"sekiranya dunia ini akan tamat, dan hanya ada sehari sahaja lagi sebelum penamat, maka nescaya Allah akan panjangkan hari itu sepanjang2nya sehingga muncul seorang pemuda dari ahli keluargaku (keturunan). Dia akan menghapuskan segala kezaliman di muka bumi ini.

Dipercayai bahawa Imam Mahdi berkemungkinan sudah hidup di muka bumi ini berumur dalam lingkungan 20-30 tahun (sekiranya kiraan Matematik itu benar). Perlu diingat bahawa Imam Mahdi tidak mengetahui bahawa dirinya adalah Imam Mahdi yang dinanti2kan selama ini..Ini kerana menurut jangkaan, tahun 2020 merupakan penamat bagi FASA KE-3 PEMERINTAHAN DAJJAL (1 hari = 1 minggu). Sekiranya benar kiraan tersebut, maka lelaki yg berumur 20-30 tahun pada masa sekarang berkemungkinan merupakan Imam Mahdi yg kita nanti2kan.

Kemudian akan turunnya al-Masih Dajjal yg cuba untuk membuat kerosakan di muka bumi ini dan kemudian turunnya Nabi Isa a.s. bergabung tenaga dengan Imam Mahdi untuk menghancurkan

 al-Masih Dajjal!!


Perkiraan ini hanyalah sekadar teori...benar atau salah..TUNGGU DAN LIHAT..

PERSOALANNYA : BERSEDIAKAH KITA MENGHADAPINYA ???



                          
                           Video : Dunia Akhir Zaman

Read more...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP